De Finale

26 februari 2011 - Zanzibar, Tanzania

Lieve allemaal,

Vanuit het paradijselijke Zanzibar schrijven wij jullie onze laatste groet! Allereerst een huishoudelijke mededeling: op 3 maart vliegen wij weer naar huis met Turkish airlines. Onze vluchtgegevens zijn als volgt: vanaf Dar-Es-Salaam vliegen wij via Istanbul naar Amsterdam, onze vluchtnummers zijn TK604 en TK1953. Volgens planning komen we aan op Schiphol om 16.35 Nederlandse tijd!

Ons verhaal gaat verder op het strand bij de Yacht Club in Tanga. Na 2 uurtjes (in de zon dit keer!) op het strand te hebben gezeten besloten wij gebruik te maken van de bar in de Yacht Club. Genietend van de zonsondergang openden wij, nietsvermoedend, een lekker flesje wijn om de avond mee in te luiden. Halverwege het tweede glas kwam het heugelijke nieuws ons ter ore dat er diezelfde avond (voor slechts 2,5 euro!) een 'wine tasting' georganiseerd zou worden. Wie zijn wij om dit royale aanbod af te slaan?! De 'wine tasting' bleek tegen verwachting niet schraal, dusdanig dat wij al kletsend met een ontmoette Zuid-Afrikaan en Oekrainse om 2.00 uur tot de conclusie kwamen dat de Yacht Club door iedereen verlaten was en de bar dicht. In een vlaag van verstandsverbijstering hebben wij toegezegd mee te gaan naar een nachtclub. Echter toen de taxi een uur op zich liet wachten hebben we dit plan toch maar bijgesteld (aangezien onze bus naar Lushoto de volgende ochtend om 7.00 uur vertrok).

Zoals jullie je kunnen voorstellen was deze busreis naar Lushoto geen pretje. Dit werd verergerd door het feit dat onze bus zo mogelijk nog brakker was dan wijzelf! Barbara kon genieten van het asfalt wat met 80 km/uur langs haar stoel voorbij schoot (de deur bleek niet dicht te kunnen). Slapen bleek geen mogelijkheid, want (dit soort dingen moet je een keer ervaren) zonder armsteun val je bij de eerste beste haarspeldbocht uit je stoel, en dit geval dus ook uit de bus! Gelukkig hebben we ook dit weer overleefd en zijn we hierna misselijk te bedde gestort in Lushoto.

De volgende ochtend begon onze 2-daagse hike in de Usambara mountains met onze guide Jackson Mwetta (dank aan Ruben en Nienke!). We hebben genoten van de prachtige omgeving, tot onze opluchting, bleek deze hike een stuk prettiger dan het beklimmen van de beruchte mt Meru. 's Avonds hebben we met Jackson een lokale pub bezocht en overnacht bij de plaatselijke priester. De volgende dag zijn we doorgelopen maar Mtae, een idyllisch dorp bovenop een van de berghellingen.

Vroeg in de ochtend (4.30) vertrok onze bus uit Mtae naar Lushoto, om van daaruit door te reizen naar Dar-Es-Salaam. Ingeburgerd als we inmiddels zijn, kopen we tegenwoordig ook vanalles aan eten en drinken via ons busraampje bij de straatverkopers. Vanuit Dar hebben we de ferry genomen naar Zanzibar waar we 's avonds direct de kans hebben gegrepen om onder het genot van een cocktail uit coconut shell de zonsondergang te bewonderen.

Onze eerste dag hebben we besteed aan het ontdekken van Stone Town, waarop we twee 'hoogtepunten' hebben beleefd. Ten eerste in het kader van onze onderwijskundige vorming hebben we het legendarische House of Wonders bezocht. Ten tweede hebben wij diezelfde avond in the old fort ter aanvulling van onze culturele ontwikkeling een drukbezochte traditionele zang- en dansvoorstelling bijgewoond. Hoewel deze voorstelling een lust voor oog en oor bleek te zijn, was 3 uur toch wel iets te veel van het goede. Tijdens de pauze rees de gedachte het decor vroegtijdig te verlaten, echter anderen bleken ons voor te zijn! Als troost hebben we een extra cocktail besteld. De avond werd na de pauze echter opgeleukt door een interactief onderdeel waarbij, gelukkig, enkel Renee en Barbara uitgenodigd werden op het toneel hun danskunsten te vertonen. Videomateriaal van 'Schuddende Renee' en 'Sensuele Barbara' wordt echter alleen in privesetting vertoond!

De volgende dag wachtte ons de beruchte 'spice tour'! Na uitgebreide uitleg over de verschillende spices die hier verbouwd worden, werd de dag afgesloten met een duikje in het heldere zeewater! Vandaag zijn we naar prison island geweest, waar we turtoise sanctuary hebben bezocht en de schildpadden mochten voeren! Het oudje van 150 jaar werd zelfs graag aangehaald! Na een mini rondleiding in de prison (enkel gebruikt als quarantine) werd de dag wederom afgesloten met een duikje in het nog steeds heldere zeewater!

Vanavond gaan we genieten van live music (door de 'coconut band!') en morgenochtend vroeg vertrekken we naar de witte zandstranden van Kendwa! Een uitgebreid verslag van hoe wij daar relaxed, van de zon genietend, al cocktails drinkend in ons hangmatje liggen zullen we jullie voorlopig nog besparen.. Bedankt voor al jullie lieve bezorgdheid/meelevendheid/hilariteit berichtjes en we zien jullie snel weer in ons eigen Utrecht!

Liefs
Renee en Barbara

1. Lieveke:
    Chickas!!
    Ah dat klinkt als alleen maar genieten! En ik herken het Africa House Hotel op de foto, aaaah die zonsondergang ik wil terug!!! Geniet van het lekkere water, het heerlijke witte strand en lekkere eten in Kendwa! En Bar, wat ben je weer belachelijk bruin!!!! :)

dikke kus! lief
  2. Maarten:
    26 februari 2011
    Genoten van jullie verhalen! Goeie reis en tot snel!

Maarten
  3. Nienke:
    Hey lieve meiden,

Het klinkt alsof jullie weer goed genoten hebben van het goede leven met wijn&cocktails en ohja, ook afrikaanse cultuur en natuur :P. Geniet nog een weekje en tot volgende week alweer! leuk dat jullie weer terugkomen, heb zin om jullie weer in levende (bruine!) lijve te zien en bij te kletsen!

xxx nienke
  4. Marjolijn:
    27 februari 2011
    Mt Meru is toch wel een terugkerend item ;) Maar gelukkig hoeven jullie je niet meer aan zoiets te wagen, het spannendst is misschien nu wel dat jullie je op tijd omdraaien om geen verbrandde billetjes te krijgen haha. Nee hoor, leuk dat jullie zelfs op zanzibar nog steeds op avontuur gaan en danskunsten vertonen. Ik hoop dat ik me mag scharen tot de mensen die in privésetting beelden van jullie mogen bewonderen...
    Geniet nog even en val niet uit de bus zodat we jullie binnenkort weer in hele staat kunnen zien!! Tot snelll, kus
  5. Jodine:
    Lieve dames!
    Wat een verhaal en foto's weer, ik heb genoten :D! Net terug van wintersport in een nat en grijs Nl heb ik ook bijzonder veel zin om die zonnige, blije koppies van jullie weer in real life te zien. En in privesetting álle verhalen, foto's en filmpjes te mogen aanschouwen. Geniet nog van jullie laatste paar dagen en een goeie reis!
    Tot bijna!
    Liefs Jo
  6. fleurieke:
    heej!

heel veel plezier deze laatste daagjes en een hele goede terugvlucht!

liefs,
    fleurieke
  7. Marieke:
    Heej meiden,

Geniet er nog maar lekker van de laatste dagen en een goede terugreis gewenst! Tot snel!

xx Marieke
  8. Heleen:
    27 februari 2011
    Het ziet er goed uit daar, nog veel plezier
    en........
    tot donderdag xxx
  9. Rosalie:
    28 februari 2011
    IK MIS JULLIE!!! Kom maar snel terug.