Een leerzame tijd in het KCMC..

20 januari 2011 - Moshi, Tanzania

Lieve allemaal,

Allereerst willen we wederom starten met een huishoudelijke mededeling: vorige week hebben we foto's geupload maar waarschijnlijk hebben jullie hiervan geen bericht gekregen. Als je het leuk vindt om wat beeldmateriaal te zien bij onze spannende avonturen check dan vooral onze twee albums (eentje hebben we vandaag geupload). Neem ook even de tijd om het commentaar op niveau bij de foto's te lezen, dit heeft ons 1000 tanzaniaanse shilling (Tsh) gekost.

We hebben weer een hoop meegemaakt. Helaas ook minder leuke dingen: onze spannende avonturen werden overschaduwd door een voedselvergiftiging! Op dezelfde avond dat wij deze voedselvergiftiging opliepen (Fish Tikka, maar dat wisten we toen nog niet) hebben we een leuke avond gehad met een aantal internationale studenten bij de Watering Hole (voor de insiders). Verdere details over deze avond laten we liever achterwege..

Ondanks onze wat ontevreden darmpjes zijn we afgelopen weekend toch twee dagen op stap geweest met een groep studenten. Met onze private dalla dalla reden we op zaterdag naar Arusha alwaar we vooral pizza hebben gegeten, even hebben rondgekeken (Arusha is niet heel schokkend) en toen de rest van de middag hebben geshopt op de Masai Market (hier tevens onze afdingkunsten aangescherpt). Zondag gingen opnieuw met de dalla naar Marangu om daar de Ndoro Waterfalls te zien. De omgeving was hier echt prachtig (zie foto's) en we hebben zelfs een duikje gewaagd! Als hoogtepunt (mwah) hebben we die dag de Ancient Cave bezocht die vooral nogal krap was. Tijdens dit weekend werd ons 1 ding duidelijk: de australische vrouwen hebben de touwtjes behoorlijk strak in handen. Zo kreeg aussie 1 van zijn geliefde een pedicure voor zijn verjaardag en wordt aussie 2 driemaal per dag (ELKE dag) door zijn liefje gebeld. (mannen, jullie hebben het in Nederland maar goed!)

Maandag dachten we dat ons een normale co-schap dag te wachten, echter we werden aangenaam verrast door de stralende aanwezigheid van de Famous Professor Cornea Surgery Himself uit de USA. Na zijn absoluut onbegrijpelijke lecture (ook de residents begrepen er niks van) werden er door Head of Department slechts enkele uitverkorenen uitgenodigd om de Famous Professor Cornea Surgery Himself aan het werk te zien. Uiteraard zaten wij hier niet bij. Het lot was ons echter gunstig gezind: buiten de lecture hall wachtte ons een invitatie van de Famous Professor Cornea Surgery Himself! Na 's middags een staaltje moderne cornea-chirurgie te hebben bewonderd werden wij wederom aangenaam (of onaangenaam?) verrast door nog een invitatie van de Famous Professor Cornea Surgery Himself om hem diezelfde avond een bezoek te brengen in zijn hotel (room 105). Het was ons echter compleet onduidelijk met welk doel... Jammer genoeg hadden wij diezelfde avond het verjaardagsfeest van een van de residents.

Uit jullie reacties konden we opmaken dat we jullie het idee geven dat we hier niks leren. Niets is minder waar. Ondanks het feit dat alles op Afrikaans tempo wordt uitgevoerd zien we wel heel veel patienten, uitgebreide pathologie en krijgen we meer dan voldoende ruimte om te oefenen met de spleetlamp en fundoscopie. Onze dagen duren helaas niet meer tot 14 uur, maar meestal tot 16 uur met een uitschieter naar 21 uur (!). Gister zijn we namelijk voor het eerst meegeweest op outreach naar een regio ziekenhuisje bij Arusha. Een kleine schets van de dag: om 9 uur vertrokken we in een grote bus naar Arusha, onderweg was er voldoende ruimte om mensen af te zetten, te tanken, batterijen te kopen en uiteraard even te ontbijten met Supu kuku (kippenbouillon). Om 12 uur bereikten we het ziekenhuis waar vele patienten op ons zaten te wachten (sommigen hadden zelfs in het ziekenhuis overnacht om op tijd te zijn). Hierna volgde aan de lopende band het zien van patienten met slechts een ooglampje en directe ophthalmoscoop, erg interessant! Tussen de echte patienten bevonden zich tot onze verbazing o.a. jonge vrouwen (14-20 jaar) met 'oudziendheid' enkel omdat een bril hier blijkbaar hip is. En patienten zonder problemen die toch naar huis werden gestuurd met oogdruppels, want ten slotte zegt de patient: ik heb niet voor niets de hele dag zitten wachten. Aan het eind van de middag, om 17.30 uur vertrokken we weer naar het KCMC met een busje vol halfblinde opa's en oma's zodat die volgende dag gelijk geopereerd konden worden. Op de terugweg werd het al donker, er was echter ruim voldoende tijd voor het afzetten van zusters. Toen wij dachten dat we door naar huis zouden rijden stopte de bus 25 km voor Moshi. Op onze verbazing over deze tussenstop werd gereageerd met de woorden: 'The patients have to eat!'. Voor we het wisten schoffelden de opa's en oma's de bus uit richting het dichtsbijzijnde restaurant waar zij op kosten van het KCMC heerlijke Wali Kuku te eten kregen. Wij hebben geen commentaar meer op de patientvriendelijkheid in Afrika.

Sorry voor het lange verhaal, we hopen dat we jullie toch hebben entertaind. Komend weekend gaan we op safari naar Lake Manyara, de Serengetti en de Ngorogoro crater (jeeeeej!) tot en met dinsdag. We laten daarna weer wat horen!

1. Martina:
    Hahahhaa leuk verhaal!!
    succes met de darmen en heeeeeeeeel veel plezier daar nog!
    xx
  2. Heleen:
    leuk verhaal!
    Renée, ik moet je even de speciale groeten doen van Opa van Esch: aan het meisje in het verre Afrika!!
    xxx
  3. Nienke:
    20 januari 2011
    hee meiden, mooi verhaal weer, leuk geschreven! Ook superleuk om de foto's te zien! En wat een eer, al die uitnodigingen van Famous Professor Cornea Surgery Himself! Maar altijd oppassen he met die mannen ver weg van hun vrouw.. ;) Wel hip zeg, dat ze schermen hebben om met de OK's mee te kijken, zo ver gevorderd was het in Ghana niet! Succes met de darmen en heel veel plezier op safari!!

xxx Nienke
    (jeej, vandaag schijnt de zon in Nederland! Maar t is wel berekoud)
  4. Rosalie:
    Lieve Aurorachickies!

Klinkt goed, en na zo'n eerste voedselvergiftigingetje kan de maag alles aan... :).
    Leuk dat jullie zoveel zelf kunnen doen in het ziekenhuis! Ziet er zeer professioneel uit achter die spleetlamp.
    Hier alles rustig, maar morgen gaan we met zijn allen naar het Malieveld! Zal aan jullie denken als ik daar in de modder sta te vernikkelen.

Kusjes, Rosalie

ps. Willen jullie ALSJEBLIEFT jullie handen niet wassen tot jullie thuis zijn? Dan kan ik de hand aanraken van iemand die Famous Professor Cornea Surgery Himself heeft aangeraakt!
  5. Marjolijn:
    20 januari 2011
    Heee meisjes! Wat een leuk verhaal, haha die Cornea Man Himself zag dat natuurlijk al helemaal zitten, twee van die leuke westerse chickies aan zn zij. Mooi dat jullie t lekker bij de locals houden :) En inderdaad, wat een patientvriendelijkheid! Superlief!
    Klinkt alsof jullie erg genieten en dat jullie microvilli dan ook maar eens een schoonmaakbeurt krijgen is mooi meegenomen toch? :P
    xx
  6. Emma:
    21 januari 2011
    hoi dames,

het klinkt super goed allemaal!
    leuke foto's ook!

liefs emma
  7. fleurieke:
    22 januari 2011
    bar, heb vanochtend een zak met brood uit je kastje bevrijd. :P
    Nog even en hij had zelf pootjes gekregen....

xxx
    fleurieke
  8. Jodine:
    Hello chica's!
    Wat een leuk verhaal weer om te lezen. En ook even al jullie mooie foto's gekeken (idd nog niet gezien).
    Het ziet er al met al nog best wel hip uit in het ziekenhuis met die beeldschermpjes en microscopen. Of had Famous Proffessor Cornea Surgery Himself die meegenomen? En aan de patiëntvriendelijkheid kunnen wij nog wat leren zo te horen, sjiek hoor.
    Meisjes, jullie hebben mij zeker entertained :), hoop dat de darmen over zijn en dat jullie weer een prachtig weekend beleven!

Liefs Jo
  9. annelinne:
    Hi!

Foto´s zien er goed uit! Leuk om jullie verhaaltje te lezen..en die uitnodiging van the professor himself klinkt ehm.. mysterieus..?

veel plezier daar! liefs
  10. Luuk:
    Hoi Renée en Barbara,

Echt tof om te lezen en te zien wat jullie daar allemaal bezig houdt! Het ziet er uit als een gezellige boel. Ben heel benieuwd naar de foto's van de safari van dit weekend!

Later!

P.S: Barbara, wil je er op letten dat m'n zusje zich niet laat opeten door een leeuw? ;)
  11. Marleen:
    23 januari 2011
    Haha.. was wel benieuwd wat die USA prof voor idee had met zijn room 105, dubieus : P Ze zijn daar inderdaad wel aardig voor hun patients zeg.. trakteren op een etentje, wow!
    Dames geniet lekker verder van al het moois wat nog op jullie pad komt!

Liefs Marleen
  12. Laura, Oma, Charlotte en Roos:
    23 januari 2011
    Hoi Renée en Barbara!
    We hebben erg genoten van jullie verslag en de mooie foto's! Wij hopen dat de safari een leuke ervaring was, en we willen de foto's graag zien.
    Oma: Pas op dat je niet in een ravijn stort!
    Heel veel plezier, en heel veel liefs van ons.
    Oma, Roos, Charlotte en Laura.
  13. Maartje:
    24 januari 2011
    Hee Barbara en Renée!

Klinkt goed al die avonturen. Een reis is natuurlijk nooit compleet zonder voedselvergiftiging ;) nog maar 1 weekje coschap en daarna verder afrika verkennen toch?!

Geniet ervan!

X
  14. Rolf Hommes:
    26 januari 2011
    Zo Bar,
    Wordt er eigenlijk nog wel wat opgeleid ? Ik meen mij ter herinneren dat het hier om een co-schap ging...
    Je beweert wel dat er toch wat geleerd wordt, maar het klinkt niet echt overtuigend.....
    O Ja, kijk je nog uit voor unieke, interessante rhino's ? Zag op 1 van de foto's dat je bij een winkeltje stond met kunstwerkjes. wellicht hebben ze nog wat leuks
  15. Miriam Curtis:
    29 januari 2011
    Hi Renee and Barbara,

Wat een ervaring! Het klinkt ontzettend leuk. Wel heel druk met al "de gezellige avonden" en dan weer aan het werk! Heel veel plezier en pas goed op jezelf!
    Liefs and ons allen, Miriam, Dennis, Arno, TImo, Henry and VIrginia Dikke Kus
    :-)