Eerste co-schap dagen

12 januari 2011 - Moshi, Tanzania

Lieve allemaal,

We hebben onze eerste co-schapdagen erop zitten, dus tijd voor een nieuw berichtje! Vandaag hebben we vrij ivm Zanzibar Revolution Day. Wat deze dag inhoudt is voor iedereen volstrekt onduidelijk, ze weten enkel dat ze vrij zijn. Eerst een huishoudelijke mededeling: het telefoonnummer dat we eerder genoemd hebben is niet goed! Het juist nummer is: +255752841868. Hier kunnen jullie ons op bereiken.

Maandagochtend gingen we zenuwachtig richting ziekenhuis alwaar we rondgeleid werden op de oogafdeling. Op het eerste gezicht  lijkt het totaal ongeorganiseerd maar er lijkt toch wel een structuur in te zitten. Patienten komen 's ochtends vroeg en zitten/staan vervolgens de hele dag uiterst geduldig te wachten tot ze aan de beurt zijn. Dan wordt in rap tempo de visus gemeten en komt het mapje op nog onverklaarbare wijze in een bakje bij de artsen terecht die met zijn vieren in 1 spreekkamer patienten zien. Na  drie woorden anamnese in Swahili wordt de spleetlamp op het oog gericht. Voor gevoelsreflecties is hier in afrika duidelijk geen ruimte. Tussendoor wordt er gezellig in het engels tegen ons aan gekletst over koetjes en kalfjes, terwijl de patient zit te wachten. Het beleid uitvoeren duurt eindeloos en uitleg krijgt met van een councelor, hier heeft de arts geen tijd voor. Haast is er nooit bij, dit is voor ons soms wel wat frustrerend. De artsen zijn wel superaardig tegen ons en de sfeer is heel relaxt en gezellig. Gister is er een nederlands oogarts gearriveerd, die ook heel leuk is en net als ons moet wennen aan de gang van zaken. Rond 14 uur zijn we klaar, en is het tijd voor een duikje in het zwembad :) Overigens beginnen we om 8.30, als enige, want de residents komen pas om 8.50 binnen en de oogartsen zelfs pas om 9.30. Er is 1 resident die erg geinteresseerd is in onze contactlenzen. Dit heeft hij nog nooit gezien. Morgen gaan we een demonstratie geven van het uit en in doen.

We zijn inmiddels best gewend aan het klimaat en de omgeving, ook zijn we helemaal gesettled in ons appartement. De koelkast werkt nu, dus dat is fijn en we maken vooral gretig gebruik van de vriezer. Eigenlijk gaat alles eerst de vriezer in, en dan pas in de koelkast. Overigens blijken we in ons appartement niet alleen te zijn, we hebben wat leuke huisgenoten ontmoet. Eentje is Tembo (olifant in Swahili), hem troffen we op zaterdagavond in de keuken aan. Deze paar centimeter grote kakkerlak deed zich te goed aan onze afwas. Helaas moeten we mededelen dat aan zijn leven gisteravond een einde is gekomen na een jacht van een uur. Verder genieten we van het gezelschap van een mierenfamilie die zich heeft verschanst in onze badkamer en steeds meer terrein wint. Tijdens de jacht op Tembo kwamen we opeens nog huisgenoot tegen! Momenteel nog 'hagedis zonder naam'. Misschien heeft ons gegil hem weggejaagt. Overigens gaan we wrs verhuizen, wanneer is alleen onduidelijk. Gister was het nog vandaag en vandaag is het volgende week zoals het hier gaat.

Er zijn hier veel internationale studenten, waarvan we er al een hoop ontmoet hebben, erg gezellig! De meesten wonen met meerdere in een huisje, terwijl wij dus apart in een appartement zitten. Ons nieuwe huisje is wel gedeeld. Hopelijk gaan we deze week nog een keertje met hen stappen en we zijn een weekendtripje aan het plannen.

Nou, dat was het weer! Leuk om al jullie reacties te lezen, ga vooral zo door :) We laten snel weer wat van ons horen!

xxx

1. Marjolijn:
    Lieve Renee en Barbara!
    Haha, wat een leuk verhaal!! De omgang met patienten komt me bekend voor, wel fijn dat de artsen aandacht aan jullie besteden maar inderdaad frustrerend dat het verder allemaal zo patientonvriendelijk gaat! Hoop dat jullie nog wel wat oogheelkundigs eraan opsteken. Of anders hen wat meegeven, zoals jullie lenslesje ;)
    Maar wat me dan weer minder bekend voorkomt... een duik in het zwembad?!?! Wat een luxe, goed geregeld!! (toen ik in malawi zat kwam ik er pas de laatste week achter dat er een zwembad in de buurt van mijn lodge was..grr)
    Gezellig ook met al die internationale studenten om jullie heen, ben benieuwd wat de weekendplannen gaan worden!
    Succes met jullie huisvrienden, wel wreed hoor om zo'n onschuldige kakkerlak die zelfs een naam heeft gekregen te vermoorden. Haha, zie jullie al op jacht gaan!
    Veel plezier!! xMarjolijn
  2. Lieveke:
    Jambo!

Klinkt goed! leren jullie wel wat van de coschappen? Veel plezier met de huisdieren en in jullie nieuwe huisje!

Groetjes Lieveke
  3. Jodine:
    Dag grappige schrijfsters!
    Wat een leuk verhaal, ik zie jullie al helemaal voor me daar :)
    Bijzonder he, hoe ze daar met patiënten om gaan, maar zo te horen zijn er genoeg artsen om wat van te leren.
    En wat moeilijk relaxed dat jullie 's middags het zwembad in kunnen duiken!
    En hoezo komt er een ander huis? Leuker? Met andere mensen? Naja, we horen het wel weer! Iig veel plezier de rest van de week en natuurlijk ook met de weekendplannen :)!

Liefs Jo
  4. Ruben:
    12 januari 2011
    Mambo vipi? Sema poa! Habari za kusema kiswahili? Ook wel, hoe gaat het met jullie Swahili? Leuk om jullie berichtjes te lezen :) Wat betreft jullie nieuwe huisdieren wil ik jullie de foto die Nienke en ik een jaar geleden in het iets verder gelegen Machame niet onthouden... wellicht komen jullie hem ook nog tegen daar!? ;)

Veel plezier en succes!
    Tutaonana! Ruben
  5. Rosalie:
    13 januari 2011
    Lieve ruftende renee en boerende barbara!
    Fijn om te zien dat jullie al een beetje zijn ingeburgerd in Afrika. Blijf je verwonderen om het moois, de dieren en de mensen!
    Hier alles nog hetzelfde, behalve dat de regen nu een beetje de spuigaten uitloopt en mijn Maliehuis begint te lekken. Ik wil ook weer naar Afrika!
    Dikke zoen, Roos
  6. Marleen:
    13 januari 2011
    Hoi meiden!
    Wat een mooie verhalen! Komt me allemaal heel bekend voor. Maleisie is geen Afrika, maar de anamnese technieken hebben ze misschien van elkaar af gekeken. En ook de kakkerlakken en hagedissen.. iehh, ik hoor mezelf nog gillen ; ) Hoop dat jullie niet op Tembo hebben getrapt? Want dan hebben jullie straks heel veel baby-tembootjes : P
    Geniet lekker verder en veel succes in het ziekenhuis nog!
    Liefs Marleen
  7. Mariëtte:
    14 januari 2011
    Lieve beiden,

Dat wordt een dierenkliniekje in jullie compound! Misschien wordt Bar dan toch nog dierenarts. Oogheelkunde doen in Afrika is dus een breder getrokken begrip. Hopelijk leren jullie ook nog wat van ogen. Ik begrijp dat de kliniek de ogen al sluiit om 14.00 uur.
    liefs, mariëtte.
  8. Marieke:
    14 januari 2011
    Heej meiden,

Leuk een bericht van jullie te lezen! Heb erg moeten lachen om Tembo haha! Hoop dat jullie m niet verpletterd hebben, want dan kunnen jullie de komende dagen allemaal mini-Tembo'tjes verwachten ;-). Veel succes de komende weken! Ben benieuwd naar het Tanzaniaanse stapleven :-).

xx Marieke
  9. Nienke:
    15 januari 2011
    He lieve meiden,

Tsja, herkenbaar: na 14 uur werden ze bij ons in de oogkliniek ook enorm chagrijnig, want dan was de dag echt veul te lang ("you'll never work sooo hard in your country!". Grappenmakers) Kunnen jullie nog wat leren van de artsen? Nog veel kleine (en minder kleine..) kruipende beestjes fors toenemen de komende weken ;)
    Hier gaat het wel oké, alle sneeuw is ingewisseld voor grijze luchten en regen. Ook niet ideaal, maar wel minder koud, en gelukkig blijkt ons huisje goed waterdicht ;) Lieve Bar en Renée, geniet ervan, en laat via jullie verhalen maar wat zon door mijn computer komen!
    xxx Nienke
  10. Mariëtte:
    18 januari 2011
    Lieve Pien en Renee, sorry dat ik jullie wakker belde. Ik dacht dat het 1 uur verschil met hier zou zijn. Ik had nog vergeten te vragen of je ORS bij je hebt. Maar... uitproberen met VEILIG water. Mirjam, die 5 jaar in Afrika heeft gezeten, zei: let op, dat ze het voedsel lang genoeg in goed hete olie bereiden. Dan is het meestal wel eetbaar. Hoe gaat het met jullie tropische dierentuin? xxxM